-
19
mar
Ukens utøver uke 12 – Kathrine Wagenius
Ukens utøver: Kathrine WageniusKlasse: Super Comp BikeKjøretøy: Suzuki HayabusaPB: 8.489s / 258km/tI dragrace, og for så vidt også i resten av motorsporten, så faller eplene sjeldent så langt fra stammen, og i noen tilfeller så faller de vel rett i hodet på en og annen pappa. I tilfelle med denne ukens utøver så er vi nok der, for Kathrine har vel fulgt pappa sine spor relativt snor-rett, og vi snakker jo da om en pappa som fortjener en egen utøverpresentasjon, og en ung kvinne som ikke akkurat er skyggeredd når hun gir gass. Hun tok også utfordringen på strak arm når jeg spurte om hun kunne skrive noen ord om seg selv relatert til dragracingen og fremtiden.“Vi må tilbake til Frøya i 2008 for å finne tilbake til min karrierestart i dragracing, hele 16 år siden. Den gang var jeg omtrent 9 og et halvt år og Norges yngste med dragbikelisens (nå kan man dog være enda yngre enn jeg var). Grunnen til at jeg havnet i nettopp denne sporten kan jeg ikke takke andre enn pappa for. Jeg startet jo egentlig med minicross, men så raskt jeg ble gammel nok hoppet jeg over til sporten pappa drev med. Ett av målene jeg satte meg som liten henger enda høyt – jeg skal kjøre raskere enn pappa!Vi har alltid hatt fokus på «å gå stigen» når det kommer til motorsykkel, motor, effekt og ikke minst hjelpemidler. Jeg har alltid måtte bevise at jeg behersker mitt nivå før jeg har fått tatt neste steg. I 2014 kjørte jeg min første sesong som senior, og ble nordisk mester i klassen Super Gas Bike (9.50). Med denne suksessen satsa jeg på og klasset opp til Super Comp Bike (8.50) året etter.Hayabusaen min var ikke særlig konkurransedyktig første året i SCB, og vi jobbet da med små endringer av gangen for å optimalisere den. Jeg ville ikke gjøre store inngrep, da hadde jeg måtte bremse før mål, og det er jo ikke det som er gøy. Det har alltid vært viktig for meg å kunne utnytte både sykkelens og mitt ytterste potensiale, og da klare å nå idealtid. Det har aldri vært aktuelt for meg å kjøre en sykkel med for stor motor eller for mye effekt for klassen min, for så å måtte slå av gassen før mål. Jeg liker å kjøre fort, og jeg liker å kjenne på mestringsfølelse. Nå føler jeg meg veldig klar for å klatre neste steg på «stigen min», så får vi se hva tiden bringer.I tillegg til å kjøre selv, synes jeg det er veldig interessant å lære og være med på prosessen for alt som ligger bak. Alle faktorer som spiller inn for å gjøre et godt drag. Jeg har blitt mer og mer involvert i sykkelen til pappa, som kjører i klassen Super Street Bike, hvor det er mye mer tekniske aspekter å ta hensyn til enn hva jeg selv driver med. Det er virkelig drivende å se hva for eksempel en liten endring på dataen kan utspille seg i på stripa.Kommende sesong vil bli veldig redusert for meg grunnet at jeg har flyttet til USA for en periode. Jeg håper jeg kan få reist hjem på seinsommeren og samtidig få kjørt et par løp, men det tar jeg i så fall som en bonus. Derimot er det ingen grunn til å tro det ikke arbeides i kulissene, teamet har selvsagt prosjekter på gang. I mellomtiden her i USA prøver jeg å få reist og opplevd amerikansk dragracing på forskjellige nivåer, og det er både tøft og lærerikt!”Tekst: Kathrine Wagenius og Pressesjef NDRG P.Magnussen.