-
10
jan
Ukens utøver uke 2 – John Rolfstad
Jeg startet med dragracing i 2013 med en liten 80cc crosser. Etter et år som rekrutt bygde jeg og far ny sykkel på 250cc til 2015 sesongen. Videre i 2017 sesongen konkurrerte jeg i klassen JBA med en 750cc og kjørte mitt første internasjonale løp på Tierp Arena i Sverige der jeg vant, noe som har blitt et av mine beste øyeblikk.
Jeg ble også tatt ut til Team Norway Junior Motorsport, hvor jeg lærte meg fordeler i motorsport ved å trene fysisk og mentalt . Ved å være med far rundt på sin nordiske serie fikk jeg oppleve Sverige og Finland første året som JBA sjåfør, men gikk på bekostning av NM da de nordiske løpene krasjet med norgesmesterskapet, men sikret sølv i NM nest siste året som junior. Siste løpet mitt som junior kjørte jeg mitt første full drag der jeg kjørte 9.9 og passerte 203 km/t.
Første sesongen som senior gikk vi til innkjøp av en gammel Pro Stock som jeg kjørte i klassen Pro Comp Bike. Der kjørte jeg i to år og vant flere løp, endte på 3 plass i NM andre året som senior og kom ned på 8.17 og 256 km/t.
Siste løpet i 2021 prøvde jeg Nitro for første gang, og har aldri sett meg tilbake. Til 2022 sesongen bygde jeg min egen nitro sykkel og konkurrerte både i Norge, Danmark og Sverige, men sleit hele sesongen med ukjent motor og arvede deler fra far. Til 2023 sesongen oppgraderte vi sykkelen og satte inn kompressor, vi sleit lenge med drivingen til kompressoren og fikk ikke noe gode resultater. Etter trøblete start på Tierp i august kom vi ut til siste kvalrunde der jeg satte ny PB på 7.36 på 1/4 og 296kmt etter 300m, og kvalifiserte meg til mitt første EM løp. Der kom jeg helt til semi finalen og var skikkelig fornøyd. Avsluttet sesongen på Gardemoen der jeg kjørte første kvaldrag på 7.9 og andre på 7.4 men da var det totalt motorras, og 2023 sesongen var over. Jeg endte på 3.plass i den Nordiske serien og 10.plass i EM i Super Twin Top Fuel Bike som den yngste Top Fuel sjåføren i verden.
Til 2024 sesongen oppgraderer vi sykkelen ytterligere og setter inn den nye motoren. planen er å prøve å gjennomføre full EM-runde med Teamet, kjøre jevnt og kunne kjøre mitt første 6-tall og passere 300 km/t i 2024. Et mer langsiktig mål vil være å kunne hevde seg i EM og reise til USA å kjøre der.
Tekst og bilder: John Rolfstad